Słuchacze szkół stacjonarnych o/kl.III Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych wraz z o/kl. VII-VIII Szkoły Podstawowej dla Dorosłych CKZ i U nr 3 w dniu 13.11.2024 r. na zaproszenie Warszawskiego Instytutu Bankowości po zgłoszeniu akcesu, uczestniczyli w Ogólnopolskiej lekcji online, prowadzonej dla szkół w ramach kampanii edukacyjnej Ministerstwa Cyfryzacji pt. „@ktywnie w sieci”.
Lekcję zainaugurował Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, a przeprowadzili państwo: Andrzej Rylski i p. Julia Piechna, eksperci z Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK-PIB.
Jak powszechnie wiadomo od momentu powstania – Internet cieszy się wielkim powodzeniem. Stał się popularnym narzędziem komunikacji, a dzieciom i młodzieży dorastającym w otoczeniu nowoczesnych technologii trudno wyobrazić sobie codzienność bez Internetu. Jednak mimo wielu zalet, takich jak dostęp do informacji, łatwość komunikacji i ogromne możliwości edukacyjne korzystanie z Internetu niesie za sobą, co podkreślili prelegenci nowe zagrożenia. Jednym z nich jest hejt. To niebezpieczne zjawisko coraz bardziej nasilające się wśród uczniów było głównym zagadnieniem poruszanym na lekcji online. Zebrani obejrzeli krótki filmik „W naszej klasie #hejt” obrazujący etapy cyberprzemocy, wpływu na hejtowaną osobę oraz rolę uczestników.
Poruszane podczas lekcji zagadnienia mimo, iż nie były obce słuchaczom dorosłym, niewątpliwie wpłynęły na zwiększenie ich czujności na zagrożenia związane z korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych. Słuchacze otrzymali także cenne wskazówki dotyczące świadomości, w jaki sposób należy korzystać z mediów, aby nie stały się one narzędziem agresji i przemocy rówieśniczej. Poprzez zapoznanie z konsekwencjami ryzykownych działań w sieci, otrzymali też przykłady – jak reagować we właściwy sposób jako świadek, a jako ofiara hejtu wiedzieć, gdzie można szukać pomocy.
Dodać też należy, iż w CKZ i U nr 3 w Gdyni w/w problemy lekcji online poruszane są podczas zajęć godzin wychowawczych w o/kl.I-II L.O. s/z dla Dorosłych oraz o/kl.VII-VIII S.P dla Dorosłych podczas zajęć dydaktycznych przedmiotów biznes i zarządzanie, informatyka oraz historia i teraźniejszość.