• STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • AKTUALNOŚCI
  • SZKOŁY
    • LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH (4-letnie)
    • SZKOŁA POLICEALNA DLA DOROSŁYCH
    • LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH (3-letnie) funkcjonuje do r. 2020/2021
    • SZKOŁA PODSTAWOWA DLA DOROSŁYCH (kl.VII-VIII) funkcjonuje od 01.09.2017r.
  • LOWE
  • GALERIA
  • STRONY
    • RODO
    • E-DZIENNIK
    • PLATFORMA MOODLE
    • KOLEGIALNY OŚRODEK PLANOWANIA KARIERY
    • KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
    • LIGA MORSKA I RZECZNA
    • BIBLIOTEKA
  • LINKI
  • KONTAKT

Projekt pt.: Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?

13 września, 2022
by CKZiU News
Comments are off

Z ogromną radością informuję, że w CKZiU nr 3 w Gdyni realizowany będzie w semestrze pierwszym r. szk. 2022-2023 Projekt pt.: Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat? przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego

w ramach programu MEiN pt. „Nauka dla Społeczeństwa”. Projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: „Nauka dla Społeczeństwa”.

Kwota dofinansowania: 346 380,00 zł. Całkowity koszt projektu: 346 380,00 zł.

Kierownikami projektu są: dr Bożena Kicińska, prof. ucz. oraz dr hab. Tomasz Wites.

Proces rekrutacyjny szkół do udziału w projekcie „Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?” został zakończony w miesiącu sierpniu br. Nadesłane zgłoszenia zostały ocenione przez trzy-osobową Komisję Konkursową, która dokonała oceny według trzech kryteriów, na podstawie formularza zgłoszeniowego Dyrektora CKZiU nr 3.

Do projektu zostało zakwalifikowanych 16 szkół, w tym tylko jedna z województwa pomorskiego!

Projekt wpisuje się znakomicie w treść pisma ROA.606.3.27.2022 Pana Wiceprezydenta Bartosza Bartoszewicza oraz Pana Wiceprezydenta Michała Gucia – z dnia 22.09.2022r.  „(…) edukacja ekologiczna to obecnie niezwykle ważne obszary-zarówno pod kątem codziennych wyborów, jak i przyszłości naszych dzieci i uczniów. Dlatego istotne jest ciągłe zdobywanie nowej wiedzy, zwiększanie świadomości, a także wspólne wypracowanie rozwiązań w swoich społecznościach – w tym szkolnych” zachęcającego do dołączenia do programu edukacyjnego BE.ECO –organizowanego przez fundację Digital University.
Rekrutacja i Regulamin:

https://wgsr.uw.edu.pl/wgsr/index.php/pl/popularyzacja/znane-nieznane-2/

 

Lista szkół zakwalifikowanych do projektu „Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?„

  • I LO im. Stefana Żeromskiego w Opocznie
  • I LO im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim
  • II LO im. Gustawa Gizewiusza w Giżycku
  • II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Skłodowskiej-Curie w Końskich
  • V LO im. St. Lema w Koszalinie
  • IX LO im. C.K. Norwida w Częstochowie
  • LO im. Bohaterów Powstania Styczniowego w Małogoszczu
  • LO im. Stanisława Staszica w Zespole Szkół w Rzepinie
  • Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 3 w Gdyni
  • Technikum Nr 2 im. E. Kwiatkowskiego w ZSZ Nr 2 w Starachowicach
  • Zespół Szkół im. F. Nansena w Piastowie
  • Zespół Szkół Nr 1 im. Jana Kilińskiego w Kłobucku
  • Zespół Szkół Nr 2 im. Tadeusza Rejtana w Rzeszowie
  • Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego w Warszawie
  • Zespół Szkół Rolniczych im W. Witosa w Ostródzie
  • Zespół Szkół w Strzegomiu


Cel projektu
:

upowszechnianie wśród uczniów/słuchaczy szkół ponadpodstawowych zrozumienia ważnych procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, z którymi boryka się współczesny świat, i które w najbliższej przyszłości mogą stwarzać na całym świecie coraz więcej sytuacji problemowych.

Odbiorcy projektu:

uczniowie/słuchacze szkół ponadpodstawowych, dydaktycy i nauczyciele, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz wszyscy chętni niezależnie od wieku i wykształcenia (przez umieszczone na stronie internetowej projektu darmowe materiały i raporty). W projekcie udział mogły wziąć całe klasy lub  grupy uczniów, wyłonione przez nauczycieli w ramach wewnętrznego naboru przeprowadzonego w szkole.

Łącznie w projekcie weźmie udział co najmniej 400 uczniów z  16 szkół z całej Polski.

W projekcie uczestniczą z CKZiU nr 3 w Gdyni wyłonieni wewnętrznie:

  1.  słuchacze dwóch klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych (4l.) stacjonarnej i zaocznej oraz
  2. członkowie Koła Ligi Morskiej i Rzecznej Oddziału Gdyni

Formuła zajęć:

Uczniowie każdej ze szkół odbywają 18 godzin zajęć w ramach 4 bloków tematycznych prowadzonych zdalnie (16 godzin) oraz podsumowujących zajęć stacjonarnych na miejscu w szkole (2 godziny). Na jeden blok tematyczny składają się:

  • 2-godzinny wykład online
  • 2-godzinny warsztat online

Bloki tematyczne:

Tytuł bloku: Czy klimat miasta można „poprawić”? 
Prowadząca: dr Bożena Kicińska, prof. ucz.

Klimat miasta wyróżnia ten obszar na tle otoczenia. Daje to miastu pewne szanse, ale i generuje różne uciążliwości, a nawet zagrożenia. Czy tak musi być? Niekoniecznie. Przecież specyfika klimatu miasta zależy od fizjonomii tego obszaru i naszego w nim funkcjonowania. Klimat lokalny miasta jest w naszych rękach. Jeżeli zrozumiemy związki przyczynowo-skutkowe, które w konsekwencji prowadzą to niechcianych przez nas następstw (nie tylko w sferze klimatu), zyskamy możliwość poprawy warunków panujących w mieście i zmniejszenia kosztów jego utrzymania. Takie efekty można uzyskać m.in. umiejętnie wykorzystując obiekty i tereny zieleni czy stosując różne nowinki technologiczne w doborze materiałów budowlanych, a nawet farb stosowanych na elewacjach. Działania te nabierają szczególnego znaczenia w procesach adaptacji miast do zmian klimatu. Te procesy i zależności będą przedmiotem wykładu. Następnie podejmiecie próbę wyszukania w Waszym mieście miejsc, które można i warto przekształcić z wykorzystaniem przedstawionych technik. Warsztaty posłużą omówieniu tak przygotowanych projektów.


 

Tytuł bloku: Masz jakiś problem? Nie jesteś sam

Patologia społeczna w ujęciu geograficznym
Prowadzący: dr hab. Tomasz Wites

W szerokim ujęciu dziejów nietrudno dostrzec, że zarówno dobro, jak i zło, w różnych przejawach, towarzyszą człowiekowi. Postęp cywilizacyjny niesie wiele korzystnych zmian, które poprawiają warunki bytowania i pozytywnie wpływają na jakość życia. Zdobycze cywilizacji ułatwiają funkcjonowanie i stwarzają wiele nieznanych możliwości. Jednocześnie, przeobrażeniom świata towarzyszą negatywne zjawiska i procesy społeczne, znane w przeszłości, jak i nowe, które ujawniają się w coraz bardziej zautomatyzowanej rzeczywistości. O problemach społecznych na wsi oraz w małym i dużym mieście usłyszycie na wykładzie, będzie mowa o biedzie, głodzie i niedożywieniu, bezrobociu, przestępczości i poczuciu bezpieczeństwa oraz postępującej antropopresji. Natomiast zajęcia warsztatowe pozwolą nabyć umiejętności dostrzegania elementów patologii społecznej wokół Was i sposobów radzenia sobie z nimi. Dowiecie się jak wyliczyć wskaźnik szczęścia i ślad ekologiczny i dlaczego tak trudno mierzalne szczęście traktowane jest jako miernik rozwoju.


 

Tytuł bloku: Plantacyjna „gorączka złota”                     
Globalne zmiany w rolniczym użytkowaniu ziemi
Prowadząca: dr Anna Dudek

Podczas zajęć podjęta zostanie tematyka globalnych zmian użytkowania ziemi, ich uwarunkowań oraz skutków przyrodniczych, społecznych i gospodarczych. Upowszechnienie rolnictwa plantacyjnego, wywołane globalizacją produkcji żywności i wzrostem zapotrzebowania na biopaliwa, powoduje rozmaite skutki dla środowiska i społeczności lokalnych. Problematyka wykładu obejmuje zarówno zmiany przyrodnicze wywołane wprowadzeniem monokulturowych upraw roślin (np. deforestacja, spadek bioróżnorodności, wprowadzanie gatunków inwazyjnych), jak i skutki społeczne oraz gospodarcze (spadek bezpieczeństwa żywnościowego w skali lokalnej, uzależnienie od globalnych rynków, zmiany w strukturze zatrudnienia). Szczególna uwaga poświęcona zostanie zjawisku zawłaszczania ziemi w krajach słabiej rozwiniętych, głównie w Afryce. Posiada ono nie tylko wymiar przyrodniczy i społeczno-ekonomiczny, ale także kreuje zupełnie nową dynamikę stosunków międzynarodowych na kontynencie afrykańskim. Na zajęciach warsztatowych prześledzimy scenariusze rozwoju rolnictwa plantacyjnego w różnych częściach świata. Będą wśród nich gatunki roślin uprawnych znane od dawna (kauczukowiec, kakaowiec), ale także te, które popularność zyskały w XXI wieku (jatrofa, awokado).


 

 

Tytuł bloku: Czy tracimy lód pod nogami?
Prowadzący: dr hab. Maciej Dąbski, prof. ucz.,  dr Katarzyna Greń

Ocieplenie klimatu jest najbardziej widoczne w strefach okołobiegunowych, szczególnie w Arktyce. Degradacja wieloletniej zmarzliny skutkuje przekształceniami rzeźby terenu, problemami z utrzymaniem infrastruktury oraz zwiększoną emisją metanu. Zmniejszanie się masy lodowców powoduje rozwój jezior proglacjalnych, intensyfikację osuwisk i lawin. Rośnie prędkość przemieszczania się lodowców Zachodniej Antarktydy, a lodowce szelfowe rozpadają się. Szybko kurczy się zlodzenie Oceanu Arktycznego. O tym wszystkim usłyszycie na wykładzie, natomiast zajęcia warsztatowe pozwolą Wam nabyć umiejętność szacowania grubości wieloletniej zmarzliny, zrozumieć dynamikę jej reakcji na ocieplenie klimatu. Uzmysłowicie sobie wielkość cofania czół lodowców w różnych częściach świata oraz jaki wpływ topnienie lodowców i wieloletniej zmarzliny ma na funkcjonowanie prądu Północnoatlantyckiego.


Harmonogram projektu:

  • Luty-marzec 2022: rekrutacja 16 szkół ponadpodstawowych z całej Polski
  • Marzec-czerwiec 2022: I tura zajęć dla 4 szkół
  • Wrzesień-grudzień 2022: II tura zajęć dla 6 szkół ( w tym CKZiU nr 3 w Gdyni)
  • Styczeń-czerwiec 2023: III tura zajęć dla 6 szkół

Strona Projektu: https://wgsr.uw.edu.pl/wgsr/index.php/pl/popularyzacja/znane-nieznane-2/

Inspiratorką Zgłoszenia CKZi U nr 3 w Gdyni do udziału w Projekcie pt.: Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat? realizowanego przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego w ramach programu ME i N pt. „Nauka dla Społeczeństwa”, dofinansowanego ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: „Nauka dla Społeczeństwa” jest Barbara Latocha Prezes Stowarzyszenia LMiR Oddziału Gdyni

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 3 w Gdyni

Ul. Raduńska 21
81-057 Gdynia

tel./fax: 58 623-04-52
e: sekretariat@ckziu3.edu.gdynia.pl

Deklaracja dostępności serwisu

RODO – klauzula informacyjna

 

© 2024, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 3

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!