Z ogromną radością informuję, że w CKZiU nr 3 w Gdyni realizowany będzie w semestrze pierwszym r. szk. 2022-2023 Projekt pt.: Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat? przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego
w ramach programu MEiN pt. „Nauka dla Społeczeństwa”. Projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: „Nauka dla Społeczeństwa”.
Kwota dofinansowania: 346 380,00 zł. Całkowity koszt projektu: 346 380,00 zł.
Kierownikami projektu są: dr Bożena Kicińska, prof. ucz. oraz dr hab. Tomasz Wites.
Proces rekrutacyjny szkół do udziału w projekcie „Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?” został zakończony w miesiącu sierpniu br. Nadesłane zgłoszenia zostały ocenione przez trzy-osobową Komisję Konkursową, która dokonała oceny według trzech kryteriów, na podstawie formularza zgłoszeniowego Dyrektora CKZiU nr 3.
Do projektu zostało zakwalifikowanych 16 szkół, w tym tylko jedna z województwa pomorskiego!
Projekt wpisuje się znakomicie w treść pisma ROA.606.3.27.2022 Pana Wiceprezydenta Bartosza Bartoszewicza oraz Pana Wiceprezydenta Michała Gucia – z dnia 22.09.2022r. „(…) edukacja ekologiczna to obecnie niezwykle ważne obszary-zarówno pod kątem codziennych wyborów, jak i przyszłości naszych dzieci i uczniów. Dlatego istotne jest ciągłe zdobywanie nowej wiedzy, zwiększanie świadomości, a także wspólne wypracowanie rozwiązań w swoich społecznościach – w tym szkolnych” zachęcającego do dołączenia do programu edukacyjnego BE.ECO –organizowanego przez fundację Digital University. |
Rekrutacja i Regulamin:
https://wgsr.uw.edu.pl/wgsr/index.php/pl/popularyzacja/znane-nieznane-2/ |
Lista szkół zakwalifikowanych do projektu „Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat?„
- I LO im. Stefana Żeromskiego w Opocznie
- I LO im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim
- II LO im. Gustawa Gizewiusza w Giżycku
- II LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Skłodowskiej-Curie w Końskich
- V LO im. St. Lema w Koszalinie
- IX LO im. C.K. Norwida w Częstochowie
- LO im. Bohaterów Powstania Styczniowego w Małogoszczu
- LO im. Stanisława Staszica w Zespole Szkół w Rzepinie
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 3 w Gdyni
- Technikum Nr 2 im. E. Kwiatkowskiego w ZSZ Nr 2 w Starachowicach
- Zespół Szkół im. F. Nansena w Piastowie
- Zespół Szkół Nr 1 im. Jana Kilińskiego w Kłobucku
- Zespół Szkół Nr 2 im. Tadeusza Rejtana w Rzeszowie
- Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego w Warszawie
- Zespół Szkół Rolniczych im W. Witosa w Ostródzie
- Zespół Szkół w Strzegomiu
Cel projektu:
upowszechnianie wśród uczniów/słuchaczy szkół ponadpodstawowych zrozumienia ważnych procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, z którymi boryka się współczesny świat, i które w najbliższej przyszłości mogą stwarzać na całym świecie coraz więcej sytuacji problemowych.
Odbiorcy projektu:
uczniowie/słuchacze szkół ponadpodstawowych, dydaktycy i nauczyciele, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz wszyscy chętni niezależnie od wieku i wykształcenia (przez umieszczone na stronie internetowej projektu darmowe materiały i raporty). W projekcie udział mogły wziąć całe klasy lub grupy uczniów, wyłonione przez nauczycieli w ramach wewnętrznego naboru przeprowadzonego w szkole.
Łącznie w projekcie weźmie udział co najmniej 400 uczniów z 16 szkół z całej Polski.
W projekcie uczestniczą z CKZiU nr 3 w Gdyni wyłonieni wewnętrznie:
- słuchacze dwóch klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych (4l.) stacjonarnej i zaocznej oraz
- członkowie Koła Ligi Morskiej i Rzecznej Oddziału Gdyni
Formuła zajęć:
Uczniowie każdej ze szkół odbywają 18 godzin zajęć w ramach 4 bloków tematycznych prowadzonych zdalnie (16 godzin) oraz podsumowujących zajęć stacjonarnych na miejscu w szkole (2 godziny). Na jeden blok tematyczny składają się:
- 2-godzinny wykład online
- 2-godzinny warsztat online
Bloki tematyczne:
Tytuł bloku: Czy klimat miasta można „poprawić”?
Prowadząca: dr Bożena Kicińska, prof. ucz.
Klimat miasta wyróżnia ten obszar na tle otoczenia. Daje to miastu pewne szanse, ale i generuje różne uciążliwości, a nawet zagrożenia. Czy tak musi być? Niekoniecznie. Przecież specyfika klimatu miasta zależy od fizjonomii tego obszaru i naszego w nim funkcjonowania. Klimat lokalny miasta jest w naszych rękach. Jeżeli zrozumiemy związki przyczynowo-skutkowe, które w konsekwencji prowadzą to niechcianych przez nas następstw (nie tylko w sferze klimatu), zyskamy możliwość poprawy warunków panujących w mieście i zmniejszenia kosztów jego utrzymania. Takie efekty można uzyskać m.in. umiejętnie wykorzystując obiekty i tereny zieleni czy stosując różne nowinki technologiczne w doborze materiałów budowlanych, a nawet farb stosowanych na elewacjach. Działania te nabierają szczególnego znaczenia w procesach adaptacji miast do zmian klimatu. Te procesy i zależności będą przedmiotem wykładu. Następnie podejmiecie próbę wyszukania w Waszym mieście miejsc, które można i warto przekształcić z wykorzystaniem przedstawionych technik. Warsztaty posłużą omówieniu tak przygotowanych projektów.
Tytuł bloku: Masz jakiś problem? Nie jesteś sam
Patologia społeczna w ujęciu geograficznym
Prowadzący: dr hab. Tomasz Wites
W szerokim ujęciu dziejów nietrudno dostrzec, że zarówno dobro, jak i zło, w różnych przejawach, towarzyszą człowiekowi. Postęp cywilizacyjny niesie wiele korzystnych zmian, które poprawiają warunki bytowania i pozytywnie wpływają na jakość życia. Zdobycze cywilizacji ułatwiają funkcjonowanie i stwarzają wiele nieznanych możliwości. Jednocześnie, przeobrażeniom świata towarzyszą negatywne zjawiska i procesy społeczne, znane w przeszłości, jak i nowe, które ujawniają się w coraz bardziej zautomatyzowanej rzeczywistości. O problemach społecznych na wsi oraz w małym i dużym mieście usłyszycie na wykładzie, będzie mowa o biedzie, głodzie i niedożywieniu, bezrobociu, przestępczości i poczuciu bezpieczeństwa oraz postępującej antropopresji. Natomiast zajęcia warsztatowe pozwolą nabyć umiejętności dostrzegania elementów patologii społecznej wokół Was i sposobów radzenia sobie z nimi. Dowiecie się jak wyliczyć wskaźnik szczęścia i ślad ekologiczny i dlaczego tak trudno mierzalne szczęście traktowane jest jako miernik rozwoju.
Tytuł bloku: Plantacyjna „gorączka złota”
Globalne zmiany w rolniczym użytkowaniu ziemi
Prowadząca: dr Anna Dudek
Podczas zajęć podjęta zostanie tematyka globalnych zmian użytkowania ziemi, ich uwarunkowań oraz skutków przyrodniczych, społecznych i gospodarczych. Upowszechnienie rolnictwa plantacyjnego, wywołane globalizacją produkcji żywności i wzrostem zapotrzebowania na biopaliwa, powoduje rozmaite skutki dla środowiska i społeczności lokalnych. Problematyka wykładu obejmuje zarówno zmiany przyrodnicze wywołane wprowadzeniem monokulturowych upraw roślin (np. deforestacja, spadek bioróżnorodności, wprowadzanie gatunków inwazyjnych), jak i skutki społeczne oraz gospodarcze (spadek bezpieczeństwa żywnościowego w skali lokalnej, uzależnienie od globalnych rynków, zmiany w strukturze zatrudnienia). Szczególna uwaga poświęcona zostanie zjawisku zawłaszczania ziemi w krajach słabiej rozwiniętych, głównie w Afryce. Posiada ono nie tylko wymiar przyrodniczy i społeczno-ekonomiczny, ale także kreuje zupełnie nową dynamikę stosunków międzynarodowych na kontynencie afrykańskim. Na zajęciach warsztatowych prześledzimy scenariusze rozwoju rolnictwa plantacyjnego w różnych częściach świata. Będą wśród nich gatunki roślin uprawnych znane od dawna (kauczukowiec, kakaowiec), ale także te, które popularność zyskały w XXI wieku (jatrofa, awokado).
Tytuł bloku: Czy tracimy lód pod nogami?
Prowadzący: dr hab. Maciej Dąbski, prof. ucz., dr Katarzyna Greń
Ocieplenie klimatu jest najbardziej widoczne w strefach okołobiegunowych, szczególnie w Arktyce. Degradacja wieloletniej zmarzliny skutkuje przekształceniami rzeźby terenu, problemami z utrzymaniem infrastruktury oraz zwiększoną emisją metanu. Zmniejszanie się masy lodowców powoduje rozwój jezior proglacjalnych, intensyfikację osuwisk i lawin. Rośnie prędkość przemieszczania się lodowców Zachodniej Antarktydy, a lodowce szelfowe rozpadają się. Szybko kurczy się zlodzenie Oceanu Arktycznego. O tym wszystkim usłyszycie na wykładzie, natomiast zajęcia warsztatowe pozwolą Wam nabyć umiejętność szacowania grubości wieloletniej zmarzliny, zrozumieć dynamikę jej reakcji na ocieplenie klimatu. Uzmysłowicie sobie wielkość cofania czół lodowców w różnych częściach świata oraz jaki wpływ topnienie lodowców i wieloletniej zmarzliny ma na funkcjonowanie prądu Północnoatlantyckiego.
Harmonogram projektu:
- Luty-marzec 2022: rekrutacja 16 szkół ponadpodstawowych z całej Polski
- Marzec-czerwiec 2022: I tura zajęć dla 4 szkół
- Wrzesień-grudzień 2022: II tura zajęć dla 6 szkół ( w tym CKZiU nr 3 w Gdyni)
- Styczeń-czerwiec 2023: III tura zajęć dla 6 szkół
Strona Projektu: https://wgsr.uw.edu.pl/wgsr/index.php/pl/popularyzacja/znane-nieznane-2/
Inspiratorką Zgłoszenia CKZi U nr 3 w Gdyni do udziału w Projekcie pt.: Zrozumieć znane, dostrzec nieznane – jak geografia tłumaczy świat? realizowanego przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego w ramach programu ME i N pt. „Nauka dla Społeczeństwa”, dofinansowanego ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą: „Nauka dla Społeczeństwa” jest Barbara Latocha Prezes Stowarzyszenia LMiR Oddziału Gdyni